Terapia ręki
Ręka ludzka jest znakomitym narzędziem. To dzięki ręce możemy chwytać przedmioty, manipulować nimi, podpierać się i podciągać, wykonywać czynności precyzyjne. Ręka jest także istotnym organem czuciowym.
Za jej pomocą możemy rozróżniać przedmioty, poznawać ich wielkość, kształt, sprawdzać temperaturę, wilgotność.Ręka pełni także ważną rolę w rozwoju fizycznym – umożliwia pełzanie, czworakowanie, utrzymanie równowagi podczas chodu, przewroty w przód i tył.
Wielu doznać polisensorycznych (wielozmysłowych) dostarcza dziecku manipulacja. Dziecko, poprzez kontakt z różnymi przedmiotami, uczy się koordynować doznania płynące z różnych zmysłów. Poznaje smak, zapach, fakturę przedmiotów. Za pomocą manipulacji może również
próbować zwrócić uwagę na siebie: chwyta bliskich za rękę, dotyka potwarzy, upuszcza lub stuka przedmiotami.
Niekiedy u dzieci występują zaburzenia rozwoju psychoruchowego przejawiające się małą sprawnością ręki oraz dysfunkcje w obszarze motoryki małej.
Mogą się one objawiać:
● Niechęcią do podejmowania czynności manualnych
● Unikaniem dotykania nowych i różnorodnych faktur
● Dostarczaniem sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych
● Nadmiernym lub za małym napięciem mięśniowym,
● Brakiem koordynacji ruchów palców, dłoni, przedramienia i ramienia,
● Brak dokładności precyzji ruchów dłoni i palców
●Zakłóceniem koordynacji ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku,
● Szybkością ruchu rąk nie stosowną do zadania,
● Występowaniem współruchów
● Niskim poziomem graficznym pisma ;
- niedopełnianie kształtu liter
- nieproporcjonalny układ litery
- zniekształcenie linii
- brak łączenia liter lub łączenie niewłaściwe
- niewłaściwe zagęszczanie liter w wyrazach, nierównomierne ułożenie liter pod względem wysokości,
- niewłaściwe odstępy między wyrazami
- zmiana kierunku pochylenia liter w wyrazach i wyrazów w tekście
Występujące nieprawidłowości mogą być wskazaniem do podjęcia zajęć z zakresu terapii ręki.
Terapia ręki to ćwiczenia i zabawy mające na celu rozwinąć sprawność ruchową kończyny górnej, zdolność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu, koordynację pomiędzy dłońmi, wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
Terapia poprzedzona jest wywiadem z rodzicem, analizą dokumentacji dotyczącej dziecka i wnikliwą obserwacją dziecka.