
Terapia integracji sensorycznej
W każdej chwili naszego życia, za pomocą zmysłu wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku, a także zmysłu czucia ciała (propriocepcji) oraz specjalnego zmysłu grawitacji i ruchu ciała, do naszego mózgu trafia niezliczona ilość informacji zmysłowych (sensorycznych).
Mózg rozpoznaje te informacje, segreguje,interpretuje i odpowiada na nie właściwąreakcją. Dzięki prawidłowej integracji tego procesu możemy zareagować odpowiednio do danej sytuacji. W przypadku, gdy dane dostarczane do mózgu są zniekształcone lub nieprawidłowo przetworzone, to ich użycie ulega zaburzeniu. Mózg oraz cały system nerwowy nie mogą bez zakłóceń integrować informacji pochodzące ze zmysłów i wtedy mówimy o zaburzonej integracji sensorycznej. Poprawnie funkcjonujący proces integracji sensorycznej jest podstawą do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. Właściwa koordynacja zmysłów jest podstawą sukcesów dziecka w całym jego życiu.
W Gabinecie prowadzę terapię Integracji Sensorycznej, która poprzedzona jest dokładną diagnozą dziecka. Na postawie informacji uzyskanych od rodziców w trakcie wywiadu, obserwacji dziecka w czasie jego swobodnej aktywności, przeprowadzonych testów i obserwacji klinicznych, opracowany zostaje indywidualny plan terapii dla dziecka, a rodzicom zostają przekazane wskazówki terapeutyczne do pracy z dzieckiem w domu.

Rodzaje problemów dziecka stanowiących wskazanie do przeprowadzenia diagnozy integracji sensorycznej:
• Ruchy dziecka są niezgrabne, często upada, potyka się, traci równowagę, ma kłopoty z koordynacją ruchu
• Szybko się męczy, sprawia wrażenie słabego
• Przejawia nienaturalny strach przed upadkiem lub wysokością
• Nie lubi gier zespołowych i zabaw sportowych, ma szczególne trudności z łapaniem i rzucaniem piłki, chodzeniem po drabinkach, równoważniach
• Unika zabaw na karuzeli, huśtawce
• Niechętnie przyjmuje pozycje, w których musi oderwać stopy od podłoża
• Podczas chodzenia po schodach stawia niepewnie nogi, trzyma się kurczowo poręczy
• Długo uczy się nowych aktywności fizycznych, np. pływania, jazdy na rowerze
• Ma problemy w samodzielnym ubieraniu się, myciu, korzystaniu z toalety
• Myli stronę prawą i lewą
• Nie ma dominującej ręki
• Nadmiernie reaguje na pewne bodźce (nie lubi być dotykane, jest szczególnie łaskotliwe, źle reagują na dotyk podczas ubierania, nie lubi mycia głowy, czesania, obcinania włosów, czy paznokci)
• Często nie tolerują pewnych typów pokarmów
• Jest nadmiernie wrażliwe na zapachy
• Nie lubi hałasu
• Nie lubi niektórych ubrań, narzeka na metki, rodzaj tkaniny
• Nie lubi wkładania rąk do piasku, kaszy, unikają lepienia w plastelinie, glinie, dotykania różnych faktur
• Ma problemy z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie
• Jest zbyt spokojne, powolne, bierne, unika nowych doświadczeń
• Niechętnie pracuje w grupie, preferuje zabawy samemu
• Cierpi na chorobę lokomocyjną
• Trudno się koncentruje, łatwo rozprasza
• Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się złości i obraża
• Jest nadmiernie aktywne, ruchliwe
• Poszukuje kontaktu fizycznego, domaga się mocnych uścisków
• Nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu
• Uwielbia szybki ruch
• Często opuszcza zabawki, rozsypuje, przewraca przedmioty
• Często wymaga powtórzenia poleceń, dodatkowych wskazówek
• Przejawia kłopoty z nauką (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, problemy z zapamiętywaniem).
Przeprowadzenie diagnozy integracji sensorycznej zalecane jest przy występowaniu u dziecka przynajmniej kilku problemów.
Na podstawie materiałów kursowych opracowanych przez Z. Przyrowskiego